Wednesday, July 1, 2009

"why i have fallen 4 u...??"

assalamualaikum...

tajuk kita pd hari ini adalah 'bljr dr kesilapan'...hr ni aku ada interview dgn sebuah syarikat rangkaian telekomunikasi no1 di m'sia ni...apa lg klu mukan telekom...sapa xmau keja ngn telekom...tnya org gila pun dia mst kata nak...

mulanya interview aku pkl1700...tp atas sbb2 tertentu dia call aku suruh dtg pkl1430 plk...dgn kelam kabutnya aku pun bersiap sedia...bngn tido pun pkl1000...lompat atas kuda terus menuju kedai buku...baru nak beli fail nak isi sijil2 yg mhl aku tuh...terlupa plk kertas A4 nak print resume...yahhh aku pun lompat atas kuda nak menuju pulang...

siap suma...sijil dah susun...dah photostat...resume dah print apa lg...??sempat lg lyn friendster seround dua...dah pkl 1200...aku xmnd lg...dah la wisma TM pun aku tatau kt mana...mnd sambil nyanyikan lagu 'takin' back my luv'...siap2 suma pkl1230...elok aku keluar awal skek...nak naik feri lg...nak cari wisma telekom lg...dgn selamber adabnya aku hnya menyarung jean plg mhl aku ada...baju kemeja xtake-in...tanpa bertali leher...apa kejadahnya semua ini...??alaa nak interview tech asst ja...xpyhla smart2...overcondifent...

lompat atas kuda lg...lalala~ smpi aku kt wisma TM...lorh xla jauh mana pun...dkt ja...jam menunjukkan baru pkl1330...awal lg...woosh3x ada plk kedai mamak kt tepi tuh...apa lg mamak 'teh terik oney'...lepak bwh pokok ketapang kena plk teh tarik oney...pehhh rasanya mcm kt tepi pantai ohh...w'pun pada hakikatnya hari ni panas terik...(-_-")

jam pkl1400...elok aku gerak awal skek...mana tau xde org lg...lalala~ smpi aku di tmpt dituju...kelihatan ada 2 org mamat sedang menunggu utk ditemu bual...aku bknlah yg yg pertama nmpknya...aku pun duduk menunggu...lalala~ smpi giliran aku...aku pun masuk dgn penuh rasa gementar...rasa kalau blh kencing kt situ mmg aku kencing dlu...

kelihatan 3 org wtk yg snggh sopan...dngr cita 3 org ni bos di 3 HQ telekom yg berbeza...lumut aloq staq b'worth...mmg gila lah aku kata...mati aku cmni...blk punya la besar...meja dia bapok...!!3 lwn satu...ini mana adil...aku masuk ja diorang ushar pelik...atas bwh bwh atas...diorg tnya aku aku nak p mana ni...nak mntk kerja ka nak p jln2...baju xtake-in...jean lusuh ja...what the...??'do u know what is inteview ethics...??'...'n i do believe at ur ipt they taught u these ethics'...kena ceramah plk...telinga aku dah naik bernanah dah kt situ oiii...

pastu dia nak tngk aku punya sijil...aku pun bagi la fail yg baru dibeli td...diorg terkejut...'impressive...u got an A1 for ur english in SPM...how about tell a story about urself in english...'...aku dah mla tunjuk hero...aku cita kisah hidup aku yg sedih lg memilukan...yg sorang tu dah hampir2 menangis...nasib baik membe dia pujuk...:P

diaorg dah mula impress dgn aku...1st impression sblm ni tolak tepi dlu...'next question...what do u really know about TM...??'...yg ni aku tau...aku wat homework mlm smlm...haha sapa CEO dia...board members dia...product dia...service dia semua aku jwb...diorang belek lg fail aku...'ur result was very gud...u r 1st class graduate...tell me ur about ur technical knowledges...'...aku pun cita la...aku amek diploma electronic indusrty...pastu wat practikal kt bkt jalil dlm bidang elektrikal n mekanikal...

diaorg dah mula tabik kt aku...diaorg tnya aku ada nak tnya apa2 x...??aku tnya la tech asst ni basically wat keja apa...??rupa2nya wat keja servicing...formatting...assemble komputer...aku dah mula cuak a.k.a takut...aku dah xbapa ingt pasal komputer nih...tiba2 dia tnya aku boleh buat xkerja tuh...??dgn selamber adabnya aku ckp 'BOLEHHH...'...sbb masa aku sekola mngh pun aku amek IT...then smbg blajar pun dlm bidang elektronik...so xlari jauh sngt...aku pun buat2 pandai...

pastu yg bos sorang nih xpecaya aku boleh buat...dia mmg hangin dgn aku sejak dari mula aku masuk ag...diala yg bg nasihat xberbayar tuh...kerek giler...aku pun tunjuk sijil SPM yg aku amek subjek IT dlu...bos yg dua lg tuh on my side...diorg pun setuju ngn aku...huahuahua pastu dia xpuas hati lg...dia bg aku satu soalan bonus la kiranya...dia kata ramai jwb slh...soalannya berbunyi begini...'kalau kita on komputer kt motherboard...'...apalah bangang xbangang on komputer kt motherboard...aku pun membetulkan dia...dektop a.k.a monitor lah...kan dah kena gelak beramai2...xpuas hati ngn aku lg...

dia dah mula malu...back to d q...'klu kita turn on komp then komp tu xhidup...apa yg rosak dan apa yg perlu diperbaiki...'...soalan apa yg dia bg aku nih...nenek aku kt umah pun blh jwb rasanya...dgn selamber adabnya aku mnjwb...'kena periksa power supply dia lah...'...semua terdiam sebentar...kemudian ketawa hahaha...'inilah jawapan yg kita cari...hahaha'...aku pun lega rasanya...tp jwpn tu mmg aku tibai ja...hahaha

pastu tibalah sad ending cita nih...'kerja kita ni perlu bnyk travel...do u have a driving license...??'...aku terdiam sebentar...kemudian m'jwb xde...air muka diorg berubah...slps beberapa saat berbincang...'frankly speaking...ur chances to get this job is low if u do not have a driving license...'...aku xmampu berkata2...kemudian dia menyambung...'i tell u what...u r still young...ur result is very excellent...u should further ur study...'...lidah ku kelu...hanya mengiakan kata2 mereka...harapan ku musnah spt musnahnya WTC pd 11September...aku pun berlalu dr situ tanpa sbrg harapan...

++moral of d story=dont be overcondifent,do ur homework b4 interview,follow interview ethics,control ur temper...

2 comments: